I første omgang må dere ta kontakt med et begravelsesbyrå og de kan hjelpe med alle praktiske gjøremål.
I utgangspunktet kan iMi Begravelsesbyrå ta seg av alle praktiske gjøremål som er nødvendig i forhold til begravelsen, om dere (pårørende) ønsker det. Noen pårørende ønsker å gjøre en del selv, og da avtaler dere i konferansen hvem som gjør hva.
Under finner dere en liste praktiske gjøremål som begravelsebyrået kan gjøre eller hjelpe med.
- Annonse(r)
- Melding til kirkeverge
- Melding til prest
- Melding til organist
- Skaffe solist(er)
- Skaffe forsangere
- Melding til skifterett
- Melding til lensmann
- Bestille blomster
- Bestille ny gravstein/navnetilføyelse på eksisterende gravstein
- Skaffe lokaler til minnemøte
- Legge avdøde i kiste og transportere den til kirke/gravsted
- Melding til fagforening
- Pynte i kirken/seremonilokalet
- Syning/båreandakt
- Trykke sanghefter
- Fotografere i seremonien og lage minnebok
- Søke om gravferdsstønad
Dere må etter hvert ordne med:
-
- Foreta skifte (skifteretten kan gi veiledning) innen seks måneder
- Si opp abonnementer, strøm o.l
Dere trenger ikke gjøre noe før møte med begravelsesbyrå, men dere kan gjerne tenke på f.eks:
- HVOR skal seremonien foregå kirker og gravlunder i Haugesund (her kan begravelsesbyrå veilede om dere er usikker)
- NÅR ønsker de at seremonien skal være?
- Skal det være kirkelig, humanistisk eller livssynsnøytral seremoni? (Forskjellen forklares her.)
- Hvilke salmer skal synges (forslag finnes her), men dere får også en liste med forslag når dere kommer til konferanse.
- Dersom dere ønsker det kan dere sende inn ønsker til oss før konferansen via dette skjemaet.
- Hvis ikke alle pårørende skal være med i samtalen, så kan dere via iMi sin nettsider ta ut kiste, urne, instrumentalmusikk, solosang, blomster og gravstein.